| De Gouden Kooi: moeder ontaard??? PvdA stelt kamervragen over Gouden Kooi
PvdA-kamerleden Ella Kalsbeek en Jeroen Dijsselbloem zijn verbolgen over een deelneemster aan het tv-programma De Gouden Kooi. Door zich op te sluiten in het huis in Eemnes, verwaarloost de 32-jarige Natasia haar kinderen, vinden de kamerleden. Zij hebben hierover vragen gesteld aan de ministers van Justitie en Onderwijs.
De kamerleden willen van de ministers weten of het mogelijk is om alle ouders die deelnemen aan het programma te vervolgen wegens verwaarlozing van hun kinderen, 'conform de definitie van het Burgerlijk Wetboek'. Natasia verwaarloost haar kinderen, vindt de PvdA
Talpa-programma De Gouden Kooi is een realityprogramma waarin tien deelnemers worden opgesloten in een met camera's volgehangen villa in Eemnes. Het programma kan in theorie jaren duren, want het gaat om degene die het er het langst uithoudt; die wint de villa en een enorm pak geld (lees ook Treitershow Gouden Kooi al te zien op internet).
De deelnemers zullen, als de kijkcijfers het toelaten, waarschijnlijk allemaal minimaal een jaar in het huis blijven, omdat ze anders hun inleg van 10.000 euro kwijt zijn. 'Gedumpt'
Deelneemster Natasia heeft twee kinderen, een zoontje van zes en een dochtertje van negen jaar, die ze heeft 'gedumpt' bij haar vriend, overigens niet de vader van de kinderen. Het zoontje heeft ernstige gezondheidsproblemen; zo moest hij onder meer een levertransplantatie ondergaan.
In talkshow Pauw & Witteman verklaarde Natasia vrijdag haar keuze om desondanks toch mee te doen aan het programma. 'Ik heb een heel bewogen leven, en druk. Ik ben alleen aan het zorgen voor. Dan val je best wel een keer in het niet. Nu zet ik mezelf voorop. Nu ben ik even belangrijk.'
Zondag, tijdens de eerste aflevering, was te zien hoe het dochtertje constant bleef huilen toen Natasia haar kinderen verliet. De vrouw zei tegen het kind dat het 'normaal' moest doen. Stuitend, vinden de PvdA-kamerleden. Zij vinden de uitspraken en het gedrag van Natasia onverantwoordelijk. Tweepersoonsbed
Ook het feit dat de deelnemers geen eigen bed hebben, maar een tweepersoonsbed moeten delen met een ander, vinden de kamerleden ongepast. 'Welke mogelijke psychologische effecten heeft dit op de kinderen van de deelnemers?'
Naast Natasia hebben ook deelnemers Angelique en Nicolaas kinderen. Angelique (44) heeft drie tienerdochters, Nicolaas (39) heeft twee dochters van zeventien en dertien en een zoontje van twee. Winnen
Nicolaas vindt het geen probleem zijn kinderen desnoods jaren te moeten missen. 'Hun moeders zorgen voor ze. Ik doe maar mee om een reden: om te winnen. Een grote droom heb ik niet, maar ik wil de rest van mijn leven financieel onafhankelijk zijn. Ik stap zeker niet op uit De Gouden Kooi,' zei hij onlangs tegen De Telegraaf.
bron: Elsevier.nl |