BEDRIJVENGIDS   |   BOLLYWOOD   |   DANCE   |   DATING   |   FORUM   |   HINDU   |   ISLAM   |   REALTONES   |   TV
advertentie

Ga terug   IndianFlava.nl | Your Bollywood Community > IndianFlava.NL Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Religie & Spiritualiteit Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts wordt je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen.
Antwoord

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 30 november 2005, 00:34   #1 (permalink)
Teddy
Gast

hoofd kaal scheren 13e dag 6 maanden en 1 jaar na overlijden

is dit verplicht en zijn die kaams ook verplicht er is veel onduidelijkheid over en kan je niet geowon naar de kapper gaan want dan is je haar er ook af
  Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2005, 10:24   #2 (permalink)
Faya-kroitie
Gast

kaal scheren..............waarom alleen de mannen en niet ook de vrouwen?
  Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2005, 12:25   #3 (permalink)
§òñaÿñà
Gast

Re: hoofd kaal scheren 13e dag 6 maanden en 1 jaar na overli

Citaat:
Originally posted by Teddy
is dit verplicht en zijn die kaams ook verplicht er is veel onduidelijkheid over en kan je niet geowon naar de kapper gaan want dan is je haar er ook af
Naar mij weten hoef de persoon die de kaam doet (zoon, broer- etc) degene die de katha's doet alleen te scheren bij 6mnd en een jaar.
Bij ons is het zo gegaan....de eerste keer hebben alle jongens gedaan maar bij 6mnd alleen degene die zit....
  Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2005, 12:46   #4 (permalink)
§òñaÿñà
Gast

Eerbetoon aan Brahm
Op de dag van de crematie scheert een zoon of -als een zoon ontbreekt- een andere man uit de familielijn van de man, zijn hoofdhaar af, omdat hij bij de uitvaartplechtigheden als offeraar gaat optreden.
Andere mannen in de familie scheren zich dan voor het eerst na het overlijden weer.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2005, 12:48   #5 (permalink)
Mahesh
Gast

Aum Namah Shivaaya

Wat is precies het probleem in het scheren van het hoofd?
  Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2005, 13:13   #6 (permalink)
Atje
Gast

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen wel paar keer op hun hoofd moeten krabben als ze te horen krijgen dat ze kaal geschoren moeten worden....

Voornamelijk om (maatschappelijke) sociaal / zakelijke redenen. Bijv als je een salespersoon bent die dagelijkse in personen verschijnt voor grote bedrijven. Of andere functies die je in het dagelijkse leven (hier in nederland) waarbij uiterlijk een rol (kan) spelen.

Maar wellicht zou het voor sommige een kwestie van ijdelheid kunnen zijn, maar ik vind dat ijdelheid geen reden mag zijn om het niet te doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2005, 13:41   #7 (permalink)
Mahesh
Gast

Aum Namah Shivaaya

Men kan ALTIJD iemand anders voordragen om de rituelen te doen?

De richting die ik hier op wil gaan is niet wat helemaal bovenin is geopperd: het kaalscheren wijzigen in een rondje kapper, maar om creatieve ideeen te gebruiken om het ritueel te doen zoals het voorgeschreven is.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2005, 16:10   #8 (permalink)
Atje
Gast

Mahesh,

Ik zou graag je mening willen weten over de volgende situatie:

Stel je eens voor dat een vader tegen zijn zoon zegt:

"Mijn wens is dat jij mijn laatste werk doet, maar als de situatie het niet toelaat hoef jij je niet te scheren."

Hoe denk jij erover? Welke middelen bestaan er nog meer? Wellicht een plukje afknippen?

Eerlijk gezegd weet ik niet exact het doel waarom men zich kaal moet scheren en auberhaupt niet nogmaals naar 6 maanden. Waarom is het zo belangrijk? Is het wel belangrijk?

En als het wel zo belangrijk is, hoe kan dit dan geintegreerd worden met onze zakelijke / sociale leven hier in nederland, zonder dat het eventueel ten koste zou kunnen gaan van bijv. een opdracht waardoor je mogelijk inkomsten zou kunnen mislopen, omdat je een mooie gladde hoofd hebt wat niet in contrast staat met de rest van je (functie) vertoning? (zonder te denken aan ijdelheid)
  Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2005, 16:28   #9 (permalink)
§òñaÿñà
Gast

Goed dat je dat zegt trouwens.
Mijn broer is laatst niet aangenomen voor een baan omdat hij dat plukje had, hij legde de situatie uit en ze hadden er geen begrip voor, mijn broer had zoiets van weet je voor een werkgever als jullie wil ik nieteens werken.
Er zijn zat mensen die kaal zijn, ik denk dat het plukje (tjoerkie) het meeste terweeg brengt.
Ben ook wel benieuwd naar de optie's?
  Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2005, 18:41   #10 (permalink)
Teddy
Gast

ja maar is er een vedische verwijzing dat het beschreven staat dat je bij de 6 maanden en 1 jaar kaam je haar moet scheren

dat het symbolisch is ok maar het wordt verplicht gesteld door de pandits
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten