Aum Namah Shivaaya
Ik snap het punt dat Pandit-ji wil maken.. het gaat hier om de ontvangende zijde. Men geeft heel veel daan, vooral omdat het hier ook erg emotioneel beladen is; het gaat om een overleden dierbare immers.
Het gebeurt te vaak dat pandit's een lange lijst geven van spullen die daan gegeven dient te worden. Het moge duidelijk zijn dat objevtiviteit hier weleens verloren gaat omdat al die spullen uiteindelijk de pandit ten goede komen!
Aan de andere kant, is het natuurlijk altijd goed om daan te geven, t.b.v. de overledene. We gaan ervanuit dat de hartverwarmende emoties die erbij aanwezig zijn, de overledene zullen bereiken; die willen we natuurlijk niet elimineren. Daan is een groot goed in het hinduïsme!
Wat pandit-ji gepost heeft, is een manier om hier vorm aan te geven zonder dat de pandit gekleurd wordt door de eigen gewin. Een bijdrage aan een goed doel, is een prachtig voorbeeld van hoe een pandit hiermee om zou kunnen gaan; de fam. kan zoveel daan geven als ze wil.
Wat ik weleens adviseer is, geef daan wat je wilt, of dat nu kleding is, paraplu's zijn of wat dan ook..... maar denk er even van te voren aan waar je wilt besteden. Ik probeer ze uit te leggen wat de strekking is dat zij ee goed doel moeten kiezen en alles daarheen moeten sturen. Er izjn altijd instellingen die het hard nodig hebben... de pandit heeft immers al 10tallen paraplu's en dekbedden enzo.... maar er zijn kinderen ergesn in de werled die geen kleren hebben, geen schoeisel hebben. enz. Ik adviseer om eerst dat te bepalen en dan alles wat ze daan doen, daarheen te verschepen. Dat brengt meer op dan een pandit die het meeneemt.
Het is dus aan de pandit om er iets nuttigs mee te doen en op een manier dat het in ieder geval niet een verrijkingsactie wordt!
Er zijn ontzettend veel plaatsen waar we veel kunnen betekenen.
Teglijkertijd zou dit ook het imago na d epandit in het algemeen te goede komen