BEDRIJVENGIDS   |   BOLLYWOOD   |   DANCE   |   DATING   |   FORUM   |   HINDU   |   ISLAM   |   REALTONES   |   TV
advertentie

Ga terug   IndianFlava.nl | Your Bollywood Community > IndianFlava.NL Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Religie & Spiritualiteit Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts wordt je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen.
Antwoord

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 25 april 2006, 12:10   #1 (permalink)
Pandit Attry
Gast

Gouden koe

Bij overlijdensrituelen binnen de Sanatan Dharma, weiger ik een gouden koe te laten offeren. Ook weiger ik spullen te laten offeren - zoals dekens, slippers, paraplu's etc - waarvan ik vind dat deze spullen te maken hebben met verrijking van de pandit en niet met de ziel van de overledene.

I.p.v. deze goederen die tijdens 'Daan' worden weggegeven, verzoek ik de familie om een bijdrage te leveren aan een goed doel. Zijn jullie bekend met deze 'verarmingspraktijken' en wat vinden jullie ervan.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 12:49   #2 (permalink)
MahaGyani Pandit Ji
Gast

Ik vind niet dat daar zo denigrerend over gedaan hoeft te worden. Een pandit moet ook geld verdienen.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 12:53   #3 (permalink)
Marianne
Gast

Wist niet dat het bij overlijden ook gebeurde (daan van deken, paraplu enzo)

Weet wel dat mijn mausa en mausie altijd na een 7 daagse bhagwat spullen daan gaven (deken, koffer, paraplu enz) aan de pandiets.
Omdat ze 7 dagen lang daar waren en 3 maal daags de poedja en katha verzorgden. Het was ook altijd huilen op de laatste dag bij de bizardjan (afscheid).
  Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 12:58   #4 (permalink)
MsLalkie
Gast

Re: Gouden koe

Citaat:
Originally posted by Pandit Attry
Bij overlijdensrituelen binnen de Sanatan Dharma, weiger ik een gouden koe te laten offeren. Ook weiger ik spullen te laten offeren - zoals dekens, slippers, paraplu's etc - waarvan ik vind dat deze spullen te maken hebben met verrijking van de pandit en niet met de ziel van de overledene.

I.p.v. deze goederen die tijdens 'Daan' worden weggegeven, verzoek ik de familie om een bijdrage te leveren aan een goed doel. Zijn jullie bekend met deze 'verarmingspraktijken' en wat vinden jullie ervan.
Ik herken dit fenomeen. Ik heb nooit gebrepen wat de gedachte achter het offeren van deken, hemden, paraplu zou zijn. Ik heb het onzin gevonden zonder de achtergron te kennen. Mijn gevoel zegt dat het onzin is. Enige tijd geleden vroeg een pandit voor dit ritueel een hemd, deken en een gouden ring. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor zijn handlanger. Het leuke was, de familie moest het geld geven zodat hij het zelf kon kopen. Echt ongebrijpelijk...
  Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 13:02   #5 (permalink)
MsLalkie
Gast

Citaat:
Originally posted by Deepak
Ik vind niet dat daar zo denigrerend over gedaan hoeft te worden. Een pandit moet ook geld verdienen.
Niet denigrerend, maar de pandit hoeft niet te eisen toch? Bovendien leven we in Nederland, als het goed is hoeft hij niet van zijn panditschap te leven.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 13:02   #6 (permalink)
Pandit Attry
Gast

Citaat:
Originally posted by Deepak
Daarvoor krijgt hij toch al een sidha met dakshina! In dit verhaal gaat het erom dat wat gegeven wordt in naam van de overledene - spullen die bedoeld zijn als daan - dat die spullen in de schatkast van de Pandit terechtkomen?!
  Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 13:06   #7 (permalink)
...malai
Gast

Ja, die paraplu snapte ik ook nooit...

Maar volgens mij eisen die pandits dat niet altijd hoor...heel veel families doen dit gewoon omdat ze het altijd zien en denken dat het zo hoort. Als deze pandits mischien duidelijker zouden zijn, dan zouden deze mensen mischien meer nadenken over hetgeen wat ze doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 13:40   #8 (permalink)
Mahesh
Gast

Aum Namah Shivaaya

Ik snap het punt dat Pandit-ji wil maken.. het gaat hier om de ontvangende zijde. Men geeft heel veel daan, vooral omdat het hier ook erg emotioneel beladen is; het gaat om een overleden dierbare immers.

Het gebeurt te vaak dat pandit's een lange lijst geven van spullen die daan gegeven dient te worden. Het moge duidelijk zijn dat objevtiviteit hier weleens verloren gaat omdat al die spullen uiteindelijk de pandit ten goede komen!

Aan de andere kant, is het natuurlijk altijd goed om daan te geven, t.b.v. de overledene. We gaan ervanuit dat de hartverwarmende emoties die erbij aanwezig zijn, de overledene zullen bereiken; die willen we natuurlijk niet elimineren. Daan is een groot goed in het hinduïsme!

Wat pandit-ji gepost heeft, is een manier om hier vorm aan te geven zonder dat de pandit gekleurd wordt door de eigen gewin. Een bijdrage aan een goed doel, is een prachtig voorbeeld van hoe een pandit hiermee om zou kunnen gaan; de fam. kan zoveel daan geven als ze wil.

Wat ik weleens adviseer is, geef daan wat je wilt, of dat nu kleding is, paraplu's zijn of wat dan ook..... maar denk er even van te voren aan waar je wilt besteden. Ik probeer ze uit te leggen wat de strekking is dat zij ee goed doel moeten kiezen en alles daarheen moeten sturen. Er izjn altijd instellingen die het hard nodig hebben... de pandit heeft immers al 10tallen paraplu's en dekbedden enzo.... maar er zijn kinderen ergesn in de werled die geen kleren hebben, geen schoeisel hebben. enz. Ik adviseer om eerst dat te bepalen en dan alles wat ze daan doen, daarheen te verschepen. Dat brengt meer op dan een pandit die het meeneemt.

Het is dus aan de pandit om er iets nuttigs mee te doen en op een manier dat het in ieder geval niet een verrijkingsactie wordt!
Er zijn ontzettend veel plaatsen waar we veel kunnen betekenen.

Teglijkertijd zou dit ook het imago na d epandit in het algemeen te goede komen
  Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 13:42   #9 (permalink)
Tantric Pandit
Gast

Citaat:
Originally posted by Pandit Attry+-->
QUOTE(Pandit Attry)
  Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 13:45   #10 (permalink)
Tantric Pandit
Gast

Overigens vind ik het voorbeeld van Pt. Attry wel een goed idee. Het is ook belangrijk stil te staan bij de dood, als dat in directe kringen gebeurd.

Ook is het dan goed, het geld wat "nuttiger" te gebruiken dan wij normaal zouden doen. De pandit krijgt zijn uitkering wel.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten