| advertentie | | Religie & Spiritualiteit Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts wordt je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen. |  | |
|
12 november 2006, 20:36
|
#1 (permalink)
| | Gast | Hindoeisme beleven
Pandits, mijn vraag is met name aan U gericht. Andere kennisgeleerden en ervaringsdeskundigen over het Hindoeisme mogen uiteraard ook reageren.
Ik wil me meer verdiepen in het Hindoeisme. Ik wil niet alleen kennis vergaren daarover, maar ook het Hindoeisme ervaren en beleven in mijn hart en leven. Met welke handelingen en rituelen kan ik het beste beginnen om het Hindu zijn te beleven en contact met Brahman te zoeken.
Kunt U uitleggen hoe je puja's thuis uitvoert?
Je hebt de veda's, de upanishads, de bhagavadgita's met welke van ze kan ik het beste beginnen om me in te lezen over het Hindoeisme.
Ik heb zoveel meer vragen, maar ik hoop eerst hierop antwoord te verkijgen.
Bij voorbaat dank
Namaste
Sun | |
| |
15 november 2006, 23:00
|
#2 (permalink)
| | Gast | Aum Namah Shivaaya
Een lastige vraag.. een zeer lastige vraag moet ik eerlijk zeggen.
Het hinduisme geeft ons richtingen om te denken en daarop onze doen aan te passen. Het geeft ons referentiekaders om zaken in perspectief te plaatsen en vanuit dat perspectief tot handelen te komen. Het biedt een grond om dingen te beleven die om ons heen te zijn en allerdaags overkomen. Het is een totaal-pakket die zich niet in een hele korte tijd laat uiteenzetten.
Maar we kunnen wel langzaamaan groeien :D
Met welke handelingen en rituelen kun je het beste beginnen?
Dat is een vraag die ik eigenlijk niet eenzijdig kan beantwoorden.......
Maar ik kan alvast beginnen met wat richtlijnen.........
Bedenk dat God alles is, overal is.. alles wat op jou afkomt is God, iedereen die op jouw afkomt is God. Stel je open hiervoor en besef dat alles wat op jou afkomt dooer eigen toedoen is, jij en alleen jij bent daar de oorzaak van, niets en niemand anders.
Besef tegelijkertijd dat jij de enige bent die de macht heeft om alles op jou afkomt te veranderen, de basis daarvoor is karma.
Karma is niet anders dan het intrinsiek gevolg van het samengaan van jou, als persoon, met een bepaalde situatie! De situatie is een gegeven maar jij, jij bent een variabele, hierdoor heb jij de macht om in te grijpen.
Jij bent de oorzaak van jezelf en je leven.
Besef dat alles er is om een bepaalde reden en in dat reden schuilt het bestaansrecht van dat object. Als je in aanraking komt met zaken, onderzoek wat die grond is voor het bestaan van dat object en als je interactie hebt met die zaak, stem je interactie af op die bestaans-grond!
Als je handelt in overeenstemming met dat bestaansgrond, dan handel je overeenkomstig dharma. Al sje eenmaal overeenkomstig dharma handelt, is je reis naar moksha (realisatie en bereiken van Brahm) begonnen.
Rituelen dienen om ons af te stemmen op God.
Als je hiermee een begin wilt maken:
Leer buigen, leer buigen voor een beeld, gemaakt door ons mensen naar evenbeeld van God. Leer God te zien in dat beeld en buig voor Hem.
Als je eenmaal God kunt zien een beeld dat door ons mensen gemaakt is, in een beeld dat van (schijnbaar) levensloos materiaal is gemaakt, als je in staat bent om in dat levensloze beeld leven te zien en te ervaren, dan is het niet moeilijk om in levende mensen, dieren, planten en al het andere om je heen ook God te zien. Buig, buig voor een beeld want het is God.
Je kunt hier ook beginnen met offeren, offer om te beginnen een bloem. Offer dit bij je beeld maar niet aan het beeld, offer deze bloem aan God, die God die jij in dat beeld ziet.
Als derde, praat met Hem. Je kunt alles kwijt aan God, middels he beeld. Denk niet dat je praat tegen een beeld, beleef dat je praat tegen God; stel je open en zeg alles wat je wilt.
Begin hier eens mee.. en dan kunnen we verder met de vragen die alvast op zullen komen.
Ik hoop dat je hier iets aan zult hebben.
Ik zou zeggen begin hier iets mee te doen, daarna komt het lezen wel. Eerst een paar ervaringen en een begin maken met contact zoeken met onszelf, onze zwakheden en deugden. | |
| |
21 november 2006, 18:53
|
#3 (permalink)
| | Gast | Waarom moet je buigen voor god? | |
| |
21 november 2006, 19:21
|
#4 (permalink)
| | Gast | Citaat: Originally posted by Nimitz Waarom moet je buigen voor god? | Het moet niet, maar omdat de meeste mensen toch respect voor hem hebben doen we dat.
Bhagwaan daar entegen zegt niet dat we MOETEN buigen. Kijk maar naar bv het verhaal van de arme man die de shivling langs de weg iedere dag een sloeg. Shivji kwam uiteindelijk toch bij heb. | |
| |
21 november 2006, 20:37
|
#5 (permalink)
| | Gast | Citaat: Originally posted by Nimitz Waarom moet je buigen voor god? | Omdat je het wilt uit liefde en respect (m.a.w. als je het wilt moeten, moet je het van jezelf) | |
| |
22 november 2006, 17:06
|
#6 (permalink)
| | Gast | Ok dan ontken ik het bestaan van jullie god dus ik weiger te buigen. ik ben echter wel 100% hindoe, dus ontopic: maakt niet uit wat je doet, anything goes. | |
| |
22 november 2006, 17:47
|
#7 (permalink)
| | Gast | Citaat: Originally posted by Nimitz k ben echter wel 100% hindoe | Natuurlijk ben je 100% hindoe, jij lief klein hindoeradicaaltje van me.  | |
| |
23 november 2006, 00:03
|
#8 (permalink)
| | Gast | Citaat: Originally posted by Nimitz Ok dan ontken ik het bestaan van jullie god dus ik weiger te buigen. ik ben echter wel 100% hindoe, dus ontopic: maakt niet uit wat je doet, anything goes. | Er is geen 'jullie God' of 'jouw God'.
God is | |
| |
23 november 2006, 17:25
|
#9 (permalink)
| | Gast | wel er is maar 1 God en dat is Sri Krishna
de andere Goden zijn de dienaren van Sri Krishna
dus lees de Bhagavata-Gita (zoals ze is)
want daarin zegt Sri Krishna zelf, Ik ben God, en verlaat alle vormen van geloof en geef jezelf over aan mij,..en wees niet bang
voor verdere info (zoek zelf) | |
| |  | | | Discussietools | | | | Weergave | Lineaire weergave |
Regels voor berichten
| You may not post new threads You may not post replies You may not post attachments You may not edit your posts HTML-code is Aan | | | Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:51.  | |  |
Vertalen: | |