BEDRIJVENGIDS   |   BOLLYWOOD   |   DANCE   |   DATING   |   FORUM   |   HINDU   |   ISLAM   |   REALTONES   |   TV
advertentie

Ga terug   IndianFlava.nl | Your Bollywood Community > IndianFlava.NL Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Religie & Spiritualiteit Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts wordt je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen.
Antwoord

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 30 december 2006, 16:21   #1 (permalink)
Yo
Gast

Hindoeisme & Boeddhisme

Ik moet 2 artikels voor de schoolkrant schrijven ovet het Hindoeisme & Boeddhisme.

Misschien zijn er mensen die me hierbij willen helpen?

Wat de leer is, hoe het is ontstaan, filosofie , geschriften , feesten enzovoort.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 19:48   #2 (permalink)
Tantric Pandit
Gast

Het is nogal een zeer breed, deze 2 onderwerpen. Ik raad je aan om inleidende boeken te nemen vanuit de bieb. Je kunt ook op internet rondkijken maar de nederlandse websites zijn zeer matig wat informatie betreft.

Wat is je leeftijd en voor wanneer moet het af? Je kunt me je e-mailadres pm'en dan kan ik wat stukken doormailen.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 21:47   #3 (permalink)
birbal
Gast

Re: Hindoeisme & Boeddhisme

Citaat:
Originally posted by Yo
Ik moet 2 artikels voor de schoolkrant schrijven ovet het Hindoeisme & Boeddhisme.

Misschien zijn er mensen die me hierbij willen helpen?

Wat de leer is, hoe het is ontstaan, filosofie , geschriften , feesten enzovoort.
hoi,

heel leuk dat je een artikel gaat schrijven over het hindoeisme en het boedhisme :). ik denk dat er hier wel mensen zijn de je op weg willen helpen.

Maar hoe groot moet het artikel zijn, voor wat voor schoolkrant en kan je misschien wat meer vertellen over wat je al weet. dan kunnen we je misschien wat gerichter helpen. hoeveel tijd heb je beschikbaar.

ik heb een beetje rondgekeken en vond het volgende voor je:
http://www.ohmnet.nl/uploadeddocs/Inleidin...HMBoekjedef.pdf

dat is een boekje met een introductie over het hindoeisme uitgegeven door Omroep Hindoe Media. Zij zenden ieder zondag een half uur programma's uit met hindoe gerelateerde onderwerpen.

als je misschien je opzet hier post kunnen we je wat verder op weg helpen.

veel succes! :)
  Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 22:31   #4 (permalink)
Agni
Gast

Wat een goeie link, Birbal. Zijn er nog meer soortgelijke documenten te downloaden via die site? Ik heb wel even gezocht, maar kon de bronlink niet meer vinden.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 23:53   #5 (permalink)
birbal
Gast

Citaat:
Originally posted by Agni
Wat een goeie link, Birbal. Zijn er nog meer soortgelijke documenten te downloaden via die site? Ik heb wel even gezocht, maar kon de bronlink niet meer vinden.
je kan gaan naar:

http://www.ohmnet.nl

-> specials

ik heb ze zelf allemaal niet doorgekeken, maar er zijn welke leuke bronnen met artikelen, film en audio.

ik weet niet of er nog andere sites met introductie info over het hindoeisme.
  Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 03:42   #6 (permalink)
Brandon Boyd
Gast

www.wereldmuseum.nl

Tibet en de 14 dalai lama's.

Je hebt tot 7 januari de tijd.
  Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 10:34   #7 (permalink)
birbal
Gast

Citaat:
Originally posted by Brandon Boyd
www.wereldmuseum.nl

Tibet en de 14 dalai lama's.

Je hebt tot 7 januari de tijd.
de goden verzoeken van het tropenmuseum is helaas al voorbij
  Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 13:57   #8 (permalink)
Brandon Boyd
Gast

Ja, dat was ook een interessante tentoonstelling.
  Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 15:24   #9 (permalink)
Nikki Satisfashion
Gast

Misschien ook wel interessant:
http://www.indiainstituut.nl/boeddhisme_in_azie.html
  Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 21:19   #10 (permalink)
koemba
Gast

Boeddhisme is gewoon een vorm van Hindoeisme die door de Boeddha is ontwikkeld. Binnen het Hindoeisme verschillende stromingen, Boeddhisme is daar een van. Toch zien veel mensen het Boeddhisme als een aparte religie.

De Boeddha was een prins uit Nepal, genaamd Siddharth Gautam, die rond z'n 30e een monnikenleven ging leiden. Aanvankelijk deed hij aan zware zelfkastijding. Hij realiseerde zich dat dat niet de weg voor hem was en is na verloop van tijd tot het inzicht gekomen over de werking van het universum en hoe men verlost kan worden van lijden.

Het Boeddhisme was enige tijd dominant in India (tijd van keizer Ashok) t.o.v. andere vormen van Hindoe-filosofieen en heeft zich verspreid in de rest van Azie en heeft zich lokaal verder ontwikkeld, bijv. Zen (Japan) en Tibetaans Boeddhisme. In India zelf is het echter op de achtergrond geraakt.

Het religieuze leven in de tijd van de Boeddha gedomineerd door geestelijken die weinig voeling hadden met de rest van de bevolking, o.a. doordat alles in het
Sanskrit werd gedaan. Een eenvoudige en begrijpelijke boodschap als die van de Boeddha (en van Mahavir, grondlegger van Jainisme, in zelfde tijd ontstaan) had dus de potentie in korte tijd veel aan populariteit te winnen.

Voor meer inhoudelijke info over de filosofie van de Boeddha:
http://www.hinduwebsite.com/sacredscripts/...ism_scripts.asp
http://www.hinduwebsite.com/sacredscripts/...ha_the_word.asp
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten