| advertentie | | Religie & Spiritualiteit Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts wordt je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen. |  | |
|
20 april 2007, 20:13
|
#21 (permalink)
| | Gast | Waarom een gebedsruimte? Mijn ervaring is dat het leuk is om samen te zijn met mensen die van hetzelfde denken en voelen bij geloof en cultuur zaken.
Ikzelf ben hindu, maar als de islamieten of christenenen een God dienstig feest vieren, dan voelt het voor mij alsof het ook feest is voor mij. Laat staan als mijn hindoe broeders een feest vieren. Ik gun een ieder zijn feest, Godsdienst en ingang.
Ik vind het mooi dat er verschillende Godsdiensten zijn en als dit naastelkaar kan dan heeft het mijn steun en gun ieder een eigen ingang.
Het steunen van een mandir is zeker nodig. Ik wens een hindu orgaan die betrouwbaar is en goed werk verricht. Al die kleine organisaties kennen we, sommige steken geld van mensen die steunen in eigen zak. Dus ik wil wel een organisatie steunen welke goede dingen doet en goed omgaat met geld.
Haribol
Haribol
Haribol | |
| |
21 april 2007, 01:34
|
#22 (permalink)
| | Gast | Beste Moonwalker,
Waarom een gebedsruimte is jouw vraag.
Een gebedsruimte is een plaats waar je samen bent om het geloof te beleiden. Het beleiden van je geloof is 1 echter doordat je dit samen doet is het een feest aangelegenheid. De meeste hindoe feesten zijn geloofs feesten, dit is bij de geboorte MOERAN bij trouwen bij een verjaardag bij pooja's en bij howan. Zelf zeg ik ook een overlijden en rouwverwerking.
De mandir is dus een multifunctionele zaal ruimte.
Dank voor je steun.
Een goede organisatie moet ook betrouwbaar zijn, dat er geld in eigen zak wordt gestoken wordt vaak gezegd.
Mijn gevraagde steun van 1 eurocent is een symbool, omdat je een betrouwbare organisatie moet laten doen ontstaan met allerlei controle van mensen buiten een organisatie dit is een kascontrole commissie zitten.
De organisaties die ik help in DAAN zijn in mijn ogen betrouwbaar omdat zij ook controle commissie hebben en wat belangrijker is zij willen daadwerkelijk een mandir laten bouwen.
Jouw DAAN in Eurocent zal ook daadwerkelijk gebruikt worden voor de bouw van de mandir. Alle geld die nodig is voor de bouw van de mandir is DAAN. Het is gemeenschapsgeld waar een ieder mag zien dat zijn geld ook daadwerkelijk gebuikt word voor de bouw.
Dank
Visnoe | |
| |
21 april 2007, 09:41
|
#23 (permalink)
| | Gast | Re: Mandir Zoetermeer Citaat: Originally posted by visnoe Ishwardat Het Mandir bouwplan in Zoetemeer is in ontwikkeling.
Wat vind je van het bouwplan?
Er worden 3 mandirs gebouwd elk met een eigen uitstraling.
Zou je een bijdrage in DAAN willen leveren.
Dank
Visnoe | Los van dit gegeven, wat zal/zullen deze gebedsruimte ons nog meer bieden, wat zich onderscheid van alle andere mandirs? Want anders kan ik mijn portie wel aan de mandirs in Den Haag doneren... | |
| |
21 april 2007, 16:56
|
#24 (permalink)
| | Gast | Re: Mandir Zoetermeer Citaat: | Originally posted by Nikki Satisfashion+--> QUOTE(Nikki Satisfashion) | |
| |
22 april 2007, 15:42
|
#25 (permalink)
| | Gast | In zoetermeer woonnen er amper hindoe's  | |
| |
22 april 2007, 16:36
|
#26 (permalink)
| | Gast | Citaat: | Originally posted by visnoe Ishwardat+--> QUOTE(visnoe Ishwardat) | |
| |
22 april 2007, 20:48
|
#27 (permalink)
| | Gast | Citaat: | Originally posted by Soedjata+--> QUOTE(Soedjata) Citaat: Originally posted by visnoe Ishwardat@ | |
| |
23 april 2007, 21:32
|
#28 (permalink)
| | Gast | Beste Zidane en Soedjata,
Waarom moet er een Mandir komen in Zoetermeer. Leg uit !!
Het gaat niet om de hoeveelheid van mensen die naar een viering gaat.
Het gaan niet meer om Zoetermeer als zodanig.
Of er nu 1 of 1000 hindoes in een plaats woont zij willen allemaal een eigen mandir want deze is rein volgens de hindoe geloof omdat er geen vis, vlees en alcohol wordt genuttigd.
In Utrecht heb ik een onderzoek gedaan waaruit bleek dat wij er ruim 1000 gezinnen allemaal een mandir willen, in Utrecht willen de hindoe organisaties geen Mandir. Ik zal mij blijven inzetten voor deze 1000 gezinnen met of zonder een hindoe organisatie. Deze aantal van ongeveer 1000 gezinnen wonen in de provincie Utrecht.
De meeste ruimten welke wij gebruiken als mandirs zijn multi culturele ruimte waar vis vlees en alcohol worden genuttigd die zijn gemeentelijke ruimten, in deze ruimten mogen in principe geen geloofsactiviteiten plaats vinden vanwege scheiding van kerk en staat. Ik zou je aanraden om gewoon een keer naar deze ruimte te gaan en daar zal je zien dat deze ruimte door anderen worden gebruikt als (HOUSE PARTY)ruimte.
Omdat er geen andere oplossing is en bijna alle hindoe activiteiten gekoppeld zijn aan het geloof word dit geaccepteerd.
Wij zouden ons echt moeten schamen dat wij onze ADJIES en ADJAS in deze multi ruimten hun POOJAs en HOWAN laten doen. Zij verdienen een betere ruimte, echter zij weten niet hoe zij het ONS moeten vertellen.
Onze Adjies en Adjas zijn onze basis waar wij NU van kunnen leren, zometeen zijn zij er niet en zullen wij ook niets meer voor hun kunnen doen.
Dank
Visnoe | |
| |
23 april 2007, 22:19
|
#29 (permalink)
| | Gast | Beste Visnoe,
Allereerst vind ik 't een erg nobel idee van je, vooral als de vraag er is naar een mandir (vooral in steden als Utrecht). I
Ik vraag me af in hoeverre je grenzen wil leggen als 't gaat om een gebedsruimte waar geen vis, vlees en alcohol genuttigd wordt of nog beter, in het verleden genuttigd is.
De mandirs die wij hedendaags tegenkomen daar worden er, zover mij bekend, geen onreine produkten genuttigd. Het zijn wel bestaande gebouwen, waar wellicht in het verleden (toen 't nog geen mandir was) dit wel heeft plaatsgevonden. Maar elke levend wezen die een mandir betreedt, weet wat er wel en niet geacht wordt op zo'n plek. En ontwetenden worden dit uitgelegd.
Wat ik begreep is dat er een nieuw gebouw gebouwd zal worden, wat is er mis met een bestaand gebouw? Zoetermeer heeft er heel wat staan!
Met een grondige schoonmaak en een opknapbeurt, kan er met een pooja een nieuwe start erin gemaakt worden. Een nieuwbouw ziet er dan wel wat 'gelikter' uit, maar zal die dan minder aantrekkelijke mandir worden als je wist dat er (rund-)vlees eters de stenen erop hebben gelegd?
Nog iets, onze Adjies en Aadjaas deden vroeger hun pooja en hawan's in hun eigen mandir, namelijk thuis!!! Zo zorgden ze onder andere ook voor de eenheid binnen de familie, die tegenwoordig de meeste families ver te zoeken zijn.
Ik krijg van huis uit nog steeds de les mee, dat mijn huis mijn mandir is, ook zo mijn lichaam en mijn ziel. De rituelen kan ik op elk gewenste plaats verrichten. Zolang in reine ben met mezelf, heb ik in ieder geval geen nieuwbouw nodig om rituelen te verrichten.
Waar er wel denk ik behoefte aan is, is educatie over ons geloof. Door Hindi-lessen en workshops met uitleg over bepaalde rituelen bijvoorbeeld, maar ook met elkaar in discussie gaan over het hindoeisme en zijn aspecten. Wij jongeren hebben nu eenmaal veel meer behoeften dan alleen de tradities te verrichten, we willen ze ook begrijpen! | |
| |
24 april 2007, 15:58
|
#30 (permalink)
| | Gast | [quote=Nikki Satisfashion]Beste Visnoe,
Allereerst vind ik 't een erg nobel idee van je, vooral als de vraag er is naar een mandir (vooral in steden als Utrecht). I
Ik vraag me af in hoeverre je grenzen wil leggen als 't gaat om een gebedsruimte waar geen vis, vlees en alcohol genuttigd wordt of nog beter, in het verleden genuttigd is.
De mandirs die wij hedendaags tegenkomen daar worden er, zover mij bekend, geen onreine produkten genuttigd. Het zijn wel bestaande gebouwen, waar wellicht in het verleden (toen 't nog geen mandir was) dit wel heeft plaatsgevonden. Maar elke levend wezen die een mandir betreedt, weet wat er wel en niet geacht wordt op zo'n plek. En ontwetenden worden dit uitgelegd.
Wat ik begreep is dat er een nieuw gebouw gebouwd zal worden, wat is er mis met een bestaand gebouw? Zoetermeer heeft er heel wat staan!
Met een grondige schoonmaak en een opknapbeurt, kan er met een pooja een nieuwe start erin gemaakt worden. Een nieuwbouw ziet er dan wel wat 'gelikter' uit, maar zal die dan minder aantrekkelijke mandir worden als je wist dat er (rund-)vlees eters de stenen erop hebben gelegd?
Nog iets, onze Adjies en Aadjaas deden vroeger hun pooja en hawan's in hun eigen mandir, namelijk thuis!!! Zo zorgden ze onder andere ook voor de eenheid binnen de familie, die tegenwoordig de meeste families ver te zoeken zijn.
Ik krijg van huis uit nog steeds de les mee, dat mijn huis mijn mandir is, ook zo mijn lichaam en mijn ziel. De rituelen kan ik op elk gewenste plaats verrichten. Zolang in reine ben met mezelf, heb ik in ieder geval geen nieuwbouw nodig om rituelen te verrichten.
Waar er wel denk ik behoefte aan is, is educatie over ons geloof. Door Hindi-lessen en workshops met uitleg over bepaalde rituelen bijvoorbeeld, maar ook met elkaar in discussie gaan over het hindoeisme en zijn aspecten. Wij jongeren hebben nu eenmaal veel meer behoeften dan alleen de tradities te verrichten, we willen ze ook begrijpen!
you go.... trouwens Visnoe.. het maakt wel uit hoeveel mensen er heen gaan.. in hoeverre er vraag naar is.. en niet alleen om die reinheid.. ik bedoel.. eet je vlees?? geen idee.. maar ik wel.. tog wij hebben 1 keer bij ons thuis hawan gehad.. en dat ging prima.. het kon niemand schelen dat er in ons huis ook vlees en vis wordt gemaakt.. en zoals NIkki Satisfaction al zei.. mijn lichaam is mijn mandir.. en ik eet vlees.. maar door die zelfde organen gaat persaad naar binnen.. lekkre boeiend of een plaats rein is of niet.. en wat betreft die adja's en adjie's hebben al genoeg meegemaakt in de jaren dat ze naar Nedrland kwamen en hier moesten integreren.. die ouwelui kunnen dit er nog wel bij hebben.. ruimte voor hindiles hebben we ook hier in Zoetermeer.. ik ging elke week.. (nieuwe schooljaar ga ik weer) en als je discussies wilt voeren moet je wel mensen hebben met een beetje verstand van zaken.. de meeste mensen hier lullen van alles uit hun nek.. maar iets verstandigs krijgen ze hun strot niet uit.. worksjops kun je net zo goed in Den Haag doen.. zo ver ligt Den Haag tog niet van zoetermeer.. en heb je zekerheid van een beetje opkomst... naar mijn mening hoeft die mandir in Zoetermeer niet te komen.. maar dat was al duidelijk.. | |
| |  | | | Discussietools | | | | Weergave | Lineaire weergave |
Regels voor berichten
| You may not post new threads You may not post replies You may not post attachments You may not edit your posts HTML-code is Aan | | | Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:06.
Vertalen: | |
| | | |