| advertentie | | Religie & Spiritualiteit Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts wordt je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen. |  | |
|
27 december 2004, 01:16
|
#1 (permalink)
| | Gast | per ongeluk vlees eten Beste pandit
naar aanleiding van een voorval dat vandaag bij ons thuis heeft plaatsgevonden, kwamen een paar vragen bij mij op. Om mijn vragen duidelijk te maken, wil ik eerst de situatie schetsen.
Een neef van mij is sinds enige jaren volledig vegetarisch. Hij heeft zich verdiept in de leer van Krishna en volgt regelmatig dure cursussen in Belgie enz. onder begeleiding van Hare Rama Hare Krishna-aanhangers.
Nu was hij vandaag op bezoek, en mijn moeder had vegetarische loempia's gebakken. Echter, er zaten per ongeluk 2 kiploempia's bij. Nu heeft die neef bijna eentje helemaal opgegeten tot hij erachter kwam, dat hij kip had. Toen hij erachter kwam, werd hij heel erg kwaad op mijn moeder en tierde dat hij nu 3 maanden zich moest zuiveren van dat vlees.
Daarna begon hij te vertellen dat wij maar part-time hindoes waren omdat we wel vlees nuttigen op 5 dagen van de week en buiten navratri, en dat hij vindt dat we ons geloof niet in praktijk brengen zoals hij.
Mijn moeder voelt zich heel schuldig, wat in principe een onbewuste daad is geweest, en fouten zijn menselijk.
Mijn vragen luiden als volgt.
Ik ken die neef vrij goed, en vindt hem op veel gebieden geen 'goed' mens. Zijn manier van praten is soms heel grof en onbeleefd, ook heeft hij een uitlokkende en provocerende manier van zichzelf verwoorden.
Maar is hij nou zo een veel betere hindoe dan ik en mijn familie, omdat hij geen vlees eet?
Oftewel ben je een veel betere hindoegelovige als je vegetarisch bent en je verdiept in het geloof door cursussen in chakra e.d. te volgen?
En het moment dat je onbewust vlees eet, terwijl je vlees hebt afgezworen, hoe erg is dit?
Aan de andere kant, als iemand vegetarisch is, en per ongeluk vlees heeft gegeten uit jouw handen, kan dit diegene kwalijk worden genomen?
(ik vind nl. dat dat eigen verantwoordelijkheid is)
Ik weet dat ik veel vragen stel, waarschijnlijk vragen die u al zoo vaak beantwoord heeft. Maar dit geval heeft mij ontzet, en daarom hoop ik een antwoord van uw kant te krijgen.
Mvg
Paayal | |
| |
27 december 2004, 01:31
|
#2 (permalink)
| | Gast | Hallo behien,
Misschien dat t een tijdje duurt voor de pandit antwoordt, dus ik wil je bij deze dan eerst maar even egrust stellen :)
Als je het geloof bestudeert, dan hoef je geen geo dmens te zijn. Je moet alle sin de praktijk brengen. Die idiote neef van je (oeps, zomaar scheld ik je neef uit) bestudeert het geloof en weet dat je alle sook in de praktijk moet brengen, maar met zn hypocriete kop brengt hij het geloof ook niet in de praktijk. Wat voor respect toont hij voor de medemens als hij zo tekeer gaat.
Geen vlees eten is een gedeelte van 'goed zijn', dus lang niet HET middel om goed te zijn. Vegetarisch zijn is geen reden om je verheven te voelen. Er zijn mensen die wel respect tonen voor de medemens, wat hij du sniet deed, maar die hoeven zich ook niet verheven te voelen of een betere hindoe. Iedereen heeft zn tekortkomingen.
Onbewust vlees eten is niet erg. Ik heb ook wel eens snoep gegeten waarvan ik niet wist dat er gelatine inzat. Daar maak ik me niet druk om, het gaat om de intentie die je hebt. En dat gezeik over 3 maanden zuiveren heeft vast te maken met die vreemde leer van HK-mensen.
Je moeder heeft helemaal niks verkeerd gedaan. Zou ze bewust hem vlees heben laten eten, gezegd hebben dat d eloempia vegetarisch was, dan zou ze fout zitten. Echter heeft ze dat niet gedaan, ds er is niks aan de hand.
Ik hoop dat je al een beetje gerust gesteld bent teriwjl je wacht op pandits antwoord :D | |
| |
27 december 2004, 01:38
|
#3 (permalink)
| | Gast | [quote=***PRADA***] Hallo behien,
Misschien dat t een tijdje duurt voor de pandit antwoordt, dus ik wil je bij deze dan eerst maar even egrust stellen :)
Als je het geloof bestudeert, dan hoef je geen geo dmens te zijn. Je moet alle sin de praktijk brengen. Die idiote neef van je (oeps, zomaar scheld ik je neef uit) bestudeert het geloof en weet dat je alle sook in de praktijk moet brengen, maar met zn hypocriete kop brengt hij het geloof ook niet in de praktijk. Wat voor respect toont hij voor de medemens als hij zo tekeer gaat.
Geen vlees eten is een gedeelte van 'goed zijn', dus lang niet HET middel om goed te zijn. Vegetarisch zijn is geen reden om je verheven te voelen. Er zijn mensen die wel respect tonen voor de medemens, wat hij du sniet deed, maar die hoeven zich ook niet verheven te voelen of een betere hindoe. Iedereen heeft zn tekortkomingen.
Onbewust vlees eten is niet erg. Ik heb ook wel eens snoep gegeten waarvan ik niet wist dat er gelatine inzat. Daar maak ik me niet druk om, het gaat om de intentie die je hebt. En dat gezeik over 3 maanden zuiveren heeft vast te maken met die vreemde leer van HK-mensen.
Je moeder heeft helemaal niks verkeerd gedaan. Zou ze bewust hem vlees heben laten eten, gezegd hebben dat d eloempia vegetarisch was, dan zou ze fout zitten. Echter heeft ze dat niet gedaan, ds er is niks aan de hand.
Ik hoop dat je al een beetje gerust gesteld bent teriwjl je wacht op pandits antwoord :D
dank je lieverd! Ik vind dit geval niet echt leuk voor mijn ma, hij heeft echt een rotgevoel bezorgd aan ons allen, kwam ons even de les lezen:S
Kijk, hij heeft zich meer verdiept, maar hij doet opeens zo geleerd en praat tegen ons zo van, jullie weten het niet enzo..
toen we naar ons huis reden, reed ik mee, en in de auto zei hij iets tegen een paar turkse jongens die overstaken. Toen zei zijn vrouw tegen hem, dat kan je ook anders zeggen. Toen antwoordde hij: Jij moet gewoon je bek dicht houden
En een moment later bij ons thuis, vindt hij zichzelf de goede en oprechte hindoe..  dat ging mij een beetje te ver..
Maar bedankt voor je reactie, bhaiya! :D | |
| |
27 december 2004, 08:13
|
#4 (permalink)
| | Gast | Noem het maar ... gesloten denken; vanuit het denken komt het handelen voort.
Wat maakt het uit joh, bedoel van ik (Anil) vind dat hij zich druk maakt om weinig.
Als ik het zo lees dan is het echt eng joh, anderen een stempel geven als "Part-time Hindoe". Laat hem eerst maar eens goed naar zichzelve kijken.
En 3 maanden zuiveren, das toch onzin joh. Tijd is slechts een aards begrip. | |
| |
27 december 2004, 16:49
|
#5 (permalink)
| | Gast | Soms maken mensen dingen erger dan het is. En zoiets waar geen opzet in het spel is, vind ik zijn houding heel erg vreemd en dat voor iemand die de leer van Krishna bestudeert.  | |
| |
27 december 2004, 18:47
|
#6 (permalink)
| | Gast | Krishna (volgens mij was het Krishna ) kwam een keer op bezoek bij een vrouw en die vrouw was zoooooooooo devoted to hem. Toen ze deur opendee, was ze helemaal in de war enzo. Ze nodigde hem stotterend uit en vroeg hem of hij at wilde eten. Ze bood hem een banaan aan, ze was zo in de war dat ze de banaan schilde, de vrucht weggooide en hem de schil gaf. Hij at de schil op, want ze gaf het hem in alle liefde.
Hihihi, dit verhaaltje heeft misschien niet helemaal betrekking hierop, maar is leuk noh, hihihi Ik had keertje gelezen, volgens mij vertelde Attry, ik weet t nog maar half, maar ach, t komt wel over :D | |
| |
27 december 2004, 18:50
|
#7 (permalink)
| | Gast | [quote=***PRADA***] Krishna (volgens mij was het Krishna ) kwam een keer op bezoek bij een vrouw en die vrouw was zoooooooooo devoted to hem. Toen ze deur opendee, was ze helemaal in de war enzo. Ze nodigde hem stotterend uit en vroeg hem of hij at wilde eten. Ze bood hem een banaan aan, ze was zo in de war dat ze de banaan schilde, de vrucht weggooide en hem de schil gaf. Hij at de schil op, want ze gaf het hem in alle liefde.
Hihihi, dit verhaaltje heeft misschien niet helemaal betrekking hierop, maar is leuk noh, hihihi Ik had keertje gelezen, volgens mij vertelde Attry, ik weet t nog maar half, maar ach, t komt wel over :D
Zoiets heb ik ook in de Ramayan gezien......die vrouw proefde eerst de vruchten voordat ze aan Ramji gaf. Die vrouw heette Sabri.
Liefde gaat boven alle regels. | |
| |
28 december 2004, 02:18
|
#8 (permalink)
| | Gast | [quote=***PRADA***] Krishna (volgens mij was het Krishna ) kwam een keer op bezoek bij een vrouw en die vrouw was zoooooooooo devoted to hem. Toen ze deur opendee, was ze helemaal in de war enzo. Ze nodigde hem stotterend uit en vroeg hem of hij at wilde eten. Ze bood hem een banaan aan, ze was zo in de war dat ze de banaan schilde, de vrucht weggooide en hem de schil gaf. Hij at de schil op, want ze gaf het hem in alle liefde.
Hihihi, dit verhaaltje heeft misschien niet helemaal betrekking hierop, maar is leuk noh, hihihi Ik had keertje gelezen, volgens mij vertelde Attry, ik weet t nog maar half, maar ach, t komt wel over :D
Ik vind het wel een toepasselijlk verhaaltje hoor. Zeker ook omdat die neef Krishna bhakt is. Hopelijk leest hij mee. Citaat: |
Oorspronkelijk geplaatst door Ginger Liefde gaat boven alle regels. | En dat lijkt me een statement die overal toepasselijk mag zijn.  | |
| |
28 december 2004, 11:50
|
#9 (permalink)
| | Gast | Ram Ram,
Hoe zit het eingelijk als je per ongeluk rund vlees eet?  | |
| |
28 december 2004, 12:54
|
#10 (permalink)
| | Gast | Ik ga er vanuit dat dezelfde antwoorden in dat geval ook van toepassing zijn... | |
| |  | | | Discussietools | | | | Weergave | Lineaire weergave |
Regels voor berichten
| You may not post new threads You may not post replies You may not post attachments You may not edit your posts HTML-code is Aan | | | Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:31.  | |  |
Vertalen: | |